طراحی داخلی رستوران

زمانی که یک رستوران ساخته می شود، مجموعه ای از مشخصه ها که حاصل همکاری مجموعه ای از حرفه ها و افراد است در موفقیت و هر چه بهتر دیده شدن آن تاثیر دارند.

به نوعی می توان گفت با برتری دادن به جنبه های متفاوتی در این حرفه می توان به موفقیت مورد نظر دست یافت.

اما با این حال یک رستوران تنها وظیفه سرو غذایی منحصر به فرد و با طعمی بی نظیر را ندارد. بلکه برای موفق شدن و جلب نظر مشتریان، چگونه ساخته شدن و طراحی آن نیز اهمیت زیادی دارد.

این امر خصوصا در دهه های اخیر اهمیت بیش تری یافته است و امروزه شاهد ساخته شدن رستوران هایی هستیم که طراحی و دکور آن ها نیز خود حرفی برای گفتن دارد.

 

این رستوران ها با بهره گیری از یک تم به خصوص و اجرای یک الگوی منحصر به فرد، پیغامی متفاوت را به مشتریان خود می رسانند. به نوعی شناسه و امضای یک رستوران در قرن حاضر، نوع طراحی و دکوراسیون آن است.

نوع طراحی داخلی رستوران اهمیت بالایی دارد

نوع طراحی و دیزاین یک رستوران نکته ای است که مشتریان این روز ها به آن اهمیت زیادی می دهند و به نوعی می توان گفت در کنار کیفیت و طعم غذا، نوع طراحی و دیزاین آن رستوران نیز روی نظر آن ها و کشیده شدن شان به سمت رستوران مورد نظر تاثیر زیادی دارد.

 

به این ترتیب به نوعی می توان دستیابی به فضایی منحصر به فرد و بی نظیر که مشتریان زیادی آن را برای گذراندن آخر هفته های خود انتخاب کرده و وعده غذایی خود را در آن جا میل کنند را آرزو و رویای هر رستوران داری در نظر گرفت. خصوصا که با اهمیت روز افزون طراحی داخلی رستوران، رقابت بیش تری بین رستوران .های متفاوت به وجود آمده است.

طراحی داخلی رستوران

با این حال الگو ها و ایده های بسیار زیادی برای طراحی داخلی رستوران وجود دارد که تکیه بر آن ها می تواند برتری و خاص بودن را به یک رستوران ببخشد.

علاوه بر این، در حال حاضر روانشناسی طراحی داخلی و دکور یک رستوران بیش تر از همیشه مطرح شده است و با علم به این موضوع، می توان نکات مهمی را در خصوص نحوه طراحی و چیدمان رستوران ها دنبال کرد.

 

در ادامه به بررسی برخی نکات و ایده های کلی می پردازیم که توجه به آن ها در فرایند طراحی داخلی رستوران می تواند بر میزان موفقیت یک ایده به میزان بالایی کمک کند و رستوران مورد نظر را به گزینه مورد علاقه مشتریان تبدیل نماید.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

در طراحی داخلی رستوران به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیش از این که ایده هایی را در خصوص چگونه طراحی کردن یک رستوران ارائه دهیم بهتر است اول از همه با توجه به روانشناسی طراحی داخلی یک رستوران، نکاتی را در این زمینه در نظر بگیریم.

اول از همه این که زمانی که می خواهیم یک رستوران را طراحی و چیدمان کنیم، نباید تمام جنبه ها و مشخصات را در آن پیاده کرد.

در واقع باید گفت در این خصوص باید هر رستوران مطابق با طیف به خصوصی از مشتریان طراحی و چیدمان شود. به این ترتیب می توان گفت که مشتری مهم ترین عامل در تعیین نحوه طراحی و چیدمان یک رستوران است.

در این خصوص باید به این نکات توجه کنیم:

• چگونه می توان آن ها را به این مکان جذب کرد؟

• از چه طریقی می توان تجربه ای شگفت انگیز را به آن ها بخشید؟

• در نهایت چه عوامل و مشخصه هایی می تواند دلیل بازگشت مجدد آن ها به این مکان باشد؟

بنابراین در اولین قدم برای تصمیم گیری در خصوص نحوه طراحی داخلی رستوران مورد نظر باید طیف مشتریان و نوع درک آن ها از فضا را در نظر گرفته و بر اساس این درک و تجربه ای که می خواهید برای آن ها رقم بزنید، نوع طراحی و دیزاین را انتخاب کنید.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

هدف از طراحی

در قدم بعدی باید هدف و داستانی که می خواهید از طریق این طراحی منتقل کنید را در نظر بگیرید. بر اساس روانشناسی طراحی داخلی یک رستوران، باید پشت هر سبک طراحی که برای رستوران انتخاب می شود یک روایت و داستان وجود داشته باشد.

به این ترتیب داستان هر رستوران از طریق جزئیات طراحی داخلی پیاده شده منتقل خواهد شد.

بر اساس نکات مهمی که در خصوص نحوه طراحی داخلی یک رستوران مطرح می شود، مهم ترین اصل این است که در ابتدا عنوان و داستان صاحب رستوران به خوبی شناخته شود و با معرفی این هویت و روایت به مشتریان و این که هدف این رستوران چیست، مسیر موفقیت در طراحی و دیزاین را دنبال کرد.

 

در ادامه به بررسی ایده ها و نکات مهمی در خصوص نحوه پیاده کردن طرح ها و نوع طراحی داخلی رستوران می پردازیم. البته این موارد ایده هایی کلی بوده و باید بر اساس نوع و سبک رستوران مورد نظر و سلیقه شخصی، جزئیات طراحی را دنبال کرد.

 

اهمیت عملکردی بودن طراحی در فضای یک رستوران

این مورد یکی از نکات بسیار مهمی است که همپای کیفیت و طعم غذا می تواند در میزان موفقیت یک رستوران و جلب رضایت مشتریان تاثیر داشته باشد. نوع عملکرد کلی رستوران یکی از مهم ترین عوامل است. منظور از عملکرد این است که مشتریان چگونه به رستوران می رسند؟ چگونه و از چه مسیری برای وارد شدن به رستوران عبور می کنند؟

غذا از آشپزخانه تا میز میزبان چه مسیری را طی می کند و چگونه به میز می رسد؟

این سوالات و مواردی از این قبیل نوع عملکرد یک رستوران را نشان می دهد. در صورت عملکرد نامناسب یک رستوران هر چه قدر هم که فضا زیبا و جذاب باشد، آن رستوران هرگز موفق نخواهد شد. بر اساس ایده ها و نظریات موجود، موقعیت مکانی و قرار گیری همه عناصر در یک رستوران، میزان فضایی که برای گردش و رفت و آمد افراد و کارکنان وجود دارد، مناطق نشمین افراد و مواردی از این قبیل همگی در نوع عملکرد یک فضا تاثیر خواهند گذاشت.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

نکات و قوانین اولیه طراحی داخلی رستوران

در این خصوص باید به نکات و قوانین تخصیص درست فضا ها توجه داشت. بر این اساس بهتر است که در یک رستوران 60 درصد از فضا به فضای غذاخوری اختصاص پیدا کند.

علاوه بر این فاصله میز ها نیز در بهبود عملکرد فضا تاثیر بسیار زیادی دارد. فاصله و نوع چیدمان میز ها باید به گونه ای باشد که حرکت افراد به راحتی انجام شده و حریم خصوصی هر میز نیز به خوبی رعایت شود.

همه این ها نکات و قوانین اولیه طراحی داخلی رستوران است که باید در خصوص هر رستورانی آن ها را رعایت کرد.

 

یک ورودی منحصر به فرد و متمایز داشته باشید

یکی از نقاط بسیار مهم در طراحی و دیزاین یک رستوران، نوع طراحی ورودی آن است. این اولین نقطه ای است که مشتریان با آن مواجه می شوند و نشان دهنده یک نمای کلی از رستوران مورد نظر است. بنابراین مطمئن شوید که یک ورودی بسیار زیبا و متمایز را طراحی کرده اید.

زمانی که مشتریان در خصوص رستوران مورد نظر بشنوند، ابتدا برای بررسی و مشاهده آن می آیند و اولین چیزی که می بینند همان ورودی و سر در رستوران است.

نام رستوران را به صورت کاملا بلد و مشخص در بالای ورودی قرار دهید و آن را بر اساس نوع و ماهیت رستوران مورد نظر دیزاین کنید.

برای مثال می توانید در یک رستوران غذا های دریایی، ورودی را با صدف های آویزان دیزاین کنید. یا در خصوص رستوران هایی که غذا های گیاهی را سرو می کنند از ورودی هایی با پوشش گیاهی استفاده نمایید.

به این ترتیب در قدم اول شما از طریق ورودی رستوران، ماهیت و سبک داخلی رستوان را معرفی خواهید کرد و شمایی از نوع طراحی داخلی رستوران مورد نظر را نشان خواهید داد.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

روی مشتریان هدف خود تمرکز کنید

درست مانند چیزی که در بالا نیز به آن اشاره شد، در خصوص نوع طراحی داخلی رستوران مورد نظر یکی از مهم ترین موارد توجه به نوع مشتریان هدف رستوران مورد نظر است. برای مثال اگر غالب مشتریان رستوران را جوانان تشکیل می دهند، می توانید با موارد جذابی که برای گروه سنی جوان جالب توجه است، کار طراحی و دکور رستوران را پیش ببرید.

 

می توانید از طرح های رنگی رنگی و پر رنگ استفاده کنید یا از مبلمان و صندلی های بسیار شاد و رنگارنگ در چیدمان رستوران بهره ببرید. استفاده از نورپردازی های چشم گیر و کاغذ دیواری های هنری و منحصر به فرد همگی می توانند به کار آیند.

 

از تم های به خصوصی برای طراحی داخلی رستوران استفاده کنید

یکی دیگر از ایده هایی که برای طراحی و دیزاین رستوران های مختلف توصیه می شود، استفاده از یک سری تم های به خصوص و کاملا مشخص است.

این تم ها، از جمله تم های معروفی هستند که هر کسی در نگاه اول می تواند با آن ارتباط برقرار کرده و داستان پشت آن را بخواند.

نکته ای که وجود دارد این است که باز هم انتخاب این تم مخصوص باید متناسب با طیف مشتریان هدف رستوران انتخاب شود. تم هایی مانند تم علمی تخیلی، تم هالووینی، تم های جنگلی، تم های آبی و دریایی، تم های تاریخی و مواردی از این قبیل می توانند روند کلی طراحی داخلی رستوران مورد نظر را تعیین کنند. استفاده از یک تم مشخص یکی از راحت ترین راه ها برای رساندن پیغام مورد نظر رستوران به مشتریانش است.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

نوع نورپردازی در طراحی و دیزاین یک رستوران بسیار اهمیت دارد

اگر می خواهید نوع دیزاین و طراحی یک رستوران تا حد زیادی لوکس و زیبا دیده شود، نورپردازی اهمیت زیادی در این امر دارد. به نوعی می توان گفت حس و انرژی یک فضا متاثر از نوع نورپردازی آن تعیین شده و منتقل خواهد شد.

یکی از ایده های عالی برای داشتن فضایی ایده آل با یک نورپردازی زیبا این است که از یک نور متمرکز و زیبا بالای هر میز استفاده شود، در حالی که فضای اتاق یک فضای نیمه تاریک است و نور ها روی هر میز متمرکز شده اند. این سبک از نورپردازی می تواند یک فضای لوکس و زیبا را ارائه دهد.

 

علاوه بر این می توانید از نور ها و چراغ هایی با سبک مخصوص یک رستوران استفاده کنید. برای مثال در یک رستوران ایتالیایی می توانید از شمع ها و چراغ های کلاسیک روی دیوار ها استفاده کنید. می توان از شمع های معطر برای افزایش زیبایی و پراکندن عطری خوش در فضا بهره برد. همچنین استفاده از نور های نئونی نیز می تواند بر جذابیت طراحی داخلی رستوران بیافزاید.

 

از کار های هنری منحصر به فرد در دیزاین رستوران استفاده کنید

کار های هنری می توانند به هر فضایی سبک و احساس ببخشند. اما نکته مهمی که در استفاده از آن ها اهمیت دارد این است که از این کار های هنری به صورت کاملا هوشمندانه و متناسب با فضا و سبک کلی رستوران استفاده کنید. برای مثال اگر رستوران مورد نظر یک رستوران سنتی است، باید از طرح ها، تابلو ها و الگو هایی با سبک سنتی استفاده کنید.

یکی از توصیه های موجود در خصوص نحوه استفاده از آثار و کار های هنری در طراحی داخلی رستوران این است که از قطعات و اشیای بزرگ استفاده کنید که فضا را به طور کامل پوشش دهد.

نقاشی های دیواری و دیوار نویسی کردن الگو های گرافیکی می تواند یک راه مقرون به صرفه و هوشمندانه برای دیزاین و دکوراسیون رستوران مورد نظر باشد.

 

یک راه بسیار عالی و هوشمندانه برای افزودن حس آرامش به فضای غذا خوری، افزودن مشخصه ها و جزئیاتی دریایی و آب نما به فضای رستوران است. این مشخصه های آبی حتی می توانند بر اساس لوگوی رستوران نیز سازمان دهی و اجرا شوند.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

اهمیت تم رنگی استفاده شده در طراحی داخلی رستوران

انتخاب و به کار گیری ماهرانه تم رنگی استفاده شده در رستوران تاثیر بسیار زیادی روی حس بصری و چگونه دیده شدن یک فضا خواهد داشت.

در این خصوص شما می توانید برای بخش های متفاوت رستوران مورد نظر از تم های رنگی متفاوتی استفاده کنید، یا این که برای کل فضای مورد نظر از یک تم رنگی غالب استفاده کنید. به این ترتیب می توان مود و حس مورد نظر را در فضای رستوران ایجاد کرد.

 

برای انتخاب تم رنگی مورد نظر باز هم باید به سبک و استایل کلی رستوران، مشتریان هدف و روایت پنهان شده پشت طراحی کلی رستوران توجه داشت. علاوه بر این رنگ ها را می توان تا جای ممکن آزادانه و ترکیبی انتخاب کرد.

به نوعی می توان گفت حتی الگو های پراکنده رنگی نیز می تواند با توجه به سبک کلی رستوران موثر واقع شود.

رنگ ها را می توان در مبلمان و وسایل مورد استفاده در رستوران نیز دنبال کرد. برای مثال اگر تمام رستوران را با تم دریایی انتخاب کرده اید، می توان از این رنگ های طیف آبی و دریا در تمام جزئیات حتی ظروف سرو غذا نیز استفاده کرد.

 

استفاده از طراحی داخلی کلاسیک برای چیدمان یک رستوران

طرح ها و سبک های کلاسیک همیشه می توانند موثر و جذاب باشند. اما نکته ای که در خصوص استفاده از یک سبک و طراحی کلاسیک برای طراحی داخلی رستوران اهمیت دارد، همخوانی این سبک و جزئیات آن با منوی اصلی رستوران است.

برای مثال قطعا در خصوص یک منوی فست فودی استفاده از سبک های طراحی کلاسیک نمی تواند ایده جالبی باشد.

در مقابل برای رستوران هایی با منوی خاص مانند منوی سنتی یا منو غذا های فرانسوی یا ایتالیایی، استفاده از جزئیات سبک کلاسیک می تواند حس نوستالژی را به مشتریان القا کند.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران را بر اساس سبک های جامعه محور انتخاب کنید

غذا را می توان یک متعادل کننده عالی و رستوران ها را می توان نقطه ای بی نظیر برای جمع کردن یک جامعه دور هم در نظر گرفت. در نتیجه می توان از جزئیاتی استفاده کرد که فضای رستوران را علاوه بر سرو غذا برای گردهمایی ها و دور هم بودن نیز جذاب کند.

برای مثال می توان از میز های بازی یا تلویزیون در مکان هایی از رستوران استفاده کنید تا زمانی که مشتریان منتظر آماده شدن غذای خود هستند یا در انتظار خالی شدن میز برای نشستن هستند، از آن ها برای سرگرم شدن خود بهره ببرند.

 

انتخاب طراحی داخلی رستوران باید بر اساس مکان آن انتخاب شود

یکی از موارد بسیار مهم در زمان طراحی یک رستوران، توجه به مکانی است که آن رستوران در آن جا واقع شده است. در بیش تر مواقع همین مکان قرار گیری خود تعیین کننده سبک و استایل مناسب طراحی و دکوراسیون رستوران مورد نظر است.

 

برای مثال اگر مکان افتتاح و قرار گیری یک رستوران در ساحل و در کنار دریا باشد، قطعا بیش تر منوی رستوران را غذا های دریایی تشکیل می دهد.

این رستوران قطعا خواستار تم های آبی و سفید، استفاده از جزئیات دریایی و دیوار ها و میز و صندلی های چوبی خواهد بود.

در مقابل یک رستوران که در قلب یک شهر شلوغ قرار دارد و غذا های کبابی را سرو می کند، سبک متفاوت تر و شلوغ تری را برای دیزاین می طلبد.

 

طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران

ایده های زیادی برای طراحی یک رستوران وجود دارد اما مهم رعایت نکات اولیه است

ایده های موجود برای طراحی و دیزاین یک رستوران بسیار بیش تر و فراتر از این موارد است. نکته حائز اهمیت در این خصوص رعایت نکات و قوانین اولیه ای است که برای طراحی و چیدمان رستوران های مختلف وجود دارد.

 

در نتیجه با توجه به این موارد نکته مهم در طراحی داخلی رستوران در مرحله اول توجه به مشتریان و در قدم بعدی نیز توجه به سبک و هدف رستوران مورد نظر است.

به این ترتیب می توان از طیف وسیع ایده هایی که بر چیدمان و طراحی داخلی رستوران وجود دارد.

“پایان”

ارائه شده در نوامبر ۲۰۲۲