انتقادات و پیشنهادات مشتریان یکی از ساده‌­ترین، آسان­‌ترین و در عین حال سودمندترین شیوه‌های دریافت ایده در جهت پیشرفت و توسعه هر نوع کسب و کاری هستند. اگرچه مشتریان اغلب تمایلی به ارائه نظرات خود ندارند و یا ترجیح می‌دهند بی‌تفاوت از رستوران خارج شوند. پس این شما هستید که باید آن‌ها را به گفتن نظرات و ایده‌هایشان ترغیب کنید. با تشویق مشتریان خود به ارائه نظراتشان اهمیت آن‌ها را در نزد خود عیان می‌سازید.

به این ترتیب مشتریان شما ناخودآگاه جذب رستوران و کارکنان شما می‌شوند. جلب رضایت مشتریان نیز در نهایت منجر به افزایش اعتبار و سودآوری بیشتر کسب و کار شما می‌شود. با بخش ورود غیرحرفه‌ای‌ها ممنوع در مجله فیدیلیو همراه باشید تا با ترفندهای بهبود رستوران با استفاده از انتقادات و پیشنهادات مشتریان بیشتر آشنا شوید.

آموزش رستوران داری

انتقادات و پیشنهادات مشتریان

جلب رضایت مشتریان اولین قدم در موفقیت کسب و کار شما خواهد بود. اگر مشتریان شما از سرویس‌دهی و خدمات رستوران راضی نباشد و با احساس ناخوشایندی رستوران شما را ترک کنند، عواقب بدی در انتظار کسب و کار شما خواهد بود. حتی اگر در هنگام خروج هم این گله‌مندی را بیان نکنند شکایت شما را به دوستان و خانواده خود منتقل خواهند کرد. در نتیجه این اعتبار رستوران شماست که زیر سؤال برده می‌شود. حتی ممکن است در شبکه‌های اجتماعی مختلف شاهد انتقاداتی از رستوران، خدمات ارائه شده و نوع غذای خود باشید.

نظرسنجی از افراد منجر به تخلیه انتقادات و پیشنهادات مشتریان و دریافت اطلاعات لازم و ضروری جهت بهبود شرایط و خدمات بهتر رستوران می‌شود. کشف و به‌کارگیری بهترین شیوه برای دریافت پیشنهادات و انتقادات مشتریان یکی از مهم­ترین بخش‌های وظایف مدیریت رستوران است که منجر به بهبود خدمات رستوران می‌شود. عذرخواهی از مشتریان به هنگام مشاهده خطا در سرویس‌دهی، ارائه خدمات بهینه و سریع و تصحیح اشتباهات احتمالی در حفظ مشتریان وفادار ‌و حتی جذب مشتریان جدید نقش بسزایی ایفا می‌کند.

به علاوه پس از کسب نظرات مثبت مشتریان از کارکنان نیز می‌توانید با ارائه پاداش، آن‌ها را در انجام بهتر وظایفشان ترغیب کنید. حتی می‌توانید در سایت‌های اجتماعی از کارکنان خود قدردانی کنید تا اهمیت رضایت‌مندی مشتریان خود را نشان دهید. هم‌فکری با مشتریان علاوه بر افزایش اعتبار رستوران سبب نزدیکی بیشتر مشتریان با رستوران می‌شود و این احساس نزدیکی از جمله امتیازاتی است که همگان قادر به کسب آن نیستند.

اگر مشتریان در رستوران شما فضای مثبت و آرامش‌بخشی را تجربه کنند، بی‌شک دفعات بعدی نیز به شما مراجعه خواهند کرد. به علاوه این مشتریان وفادار و راضی به هنگام خروج از رستوران انعام خوبی نیز به کارکنان شما می‌بخشند. در ادامه ترفندهایی برای کسب اطلاعات از مشتریان برای شما جمع‌آوری شده‌است. با ما همراه باشید.

🔘ارتباط کلامی با مشتری

ارتباط کلامی با مشتریان ساده‌­ترین و بهترین شیوه برای کسب اطلاعات مورد نیاز شماست. گفتگو دروازه‌ای برای دست‌یابی به ناگفته‌های مشتریان است. در واقع مکالمه در ایجاد روابط نزدیک و دوستانه با مشتریان تاثیر بسزایی دارد. به پیشنهادات معقول و کارآمد مشتریان خود جامه عمل بپوشانید و به آن‌ها ثابت کنید تا چه اندازه خواهان رضایتمندیشان هستید.

 

💻وبسایت رستوران

سعی کنید حداقل یک بار در هفته به وبسایت اینترنتی رستوران سر بزنید و از نظرات، انتقادات و پیشنهادات مشتریان خود مطلع شوید. در صورت مشاهده انتقادات مشتریان در رفع مشکلات و جلب رضایت آن‌ها بکوشید. با بهبود عملکرد کارکنان و اصلاح و رفع مشکلات، نظر مساعد مشتریان خود را جلب کنید و دیدگاه بدبینانه آن‌ها را بهبود ببخشید. شک نداشته باشید آن‌ها نیز با مشاهده سعی و تلاش شما دیدگاه خود را تغییر خواهند داد.

💻ایجاد پایگاه اطلاعاتی

پایگاه‌های اطلاعاتی رستوران می‌توانند برای توسعه خدمات و سرویس‌دهی بهتر و هم‌چنین ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان سودمند واقع شوند. ایجاد تسهیلاتی هرچند اندک نیز می‌توانند در وادار ساختن مشتریان به شرکت در نظرسنجی‌ها و ارائه انتقادات و پیشنهادات مشتریان، سودمند واقع شوند. به علاوه امکاناتی از جمله ارائه تخفیف ویژه برای سفارشات بعدی و یا دسر و نوشیدنی رایگان همراه غذا هم در ترغیب مشتریان به مراجعات بعدی مفید خواهند بود.

البته از نقش موثر فعالیت‌های اینترنتی در جذب افراد جدید و ایجاد رزروهای روزافزون اینترنتی نیز نباید به سادگی عبور کرد. با ارائه سوابق خدماتی مناسب و نظرات مثبت طرفداران، روزبه‌روز به تعداد مشتریان شما اضافه می‌شود و به زودی آوازه شهرت شما در نقاط مختلف شهر می‌پیچید.

📔استفاده از برگه‌های نظرسنجی

برگه‌های نظرخواهی که بی‌نام و نشان در جعبه‌ای نزدیک به درب خروجی رستوران جمع‌آوری می‌شوند،از بهترین شیوه‌ها برای دریافت انتقادات و پیشنهادات مشتریان هستند. شیوه بعدی برای دریافت نظرات مشتریان استفاده از نظرسنجی‌های اینترنتی است. در نظرسنجی‌های اینترنتی مدیر رستوران هم‌زمان با خواندن انتقادات و پیشنهادات مشتریان، پاسخ آن‌ها را نیز می‌دهد و حتی از پیشنهادات معقول و کارآمد نیز استفاده می­‌کند.

همچنین با افزودن نام مشتریان در لیست خود در مراجعه بعدی از آن‌ها مراتب تقدیر به عمل آورده می‌شود. همیشه سعی کنید مشتریان خود را با جلب رضایتمندی از رستوران بدرقه کنید تا در آینده نیز شاهد مراجعه آن‌ها باشید.

👥کسب رضایت مشتری

هرگز اجازه ندهید مشتریان شما با عصبانیت و نارضایتی از رستوران خارج شوند. اگر هم شگردهای برخورد با مشتریان ناراضی را نمی‌دانید در اولین فرصت در دوره‌های مربوط به آن شرکت کنید و آن‌ها را مو به مو به کارمندان خود بیاموزید. نحوه برخورد با مشتری مهم‌ترین بخش در جلب رضایت مشتریان و اداره بهینه رستوران است. خدمه شما روزانه ساعت‌های زیادی را در تماس با مشتریان رستوران سپری می‌کنند، بنابراین باید از صبر و شکیبایی و توان ارتباطی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در مواقع لزوم رضایت مشتریان را کسب و ارتباط صمیمانه‌ای با آن‌ها برقرار کنند.

فراموش نکنید عذرخواهی و ابراز تأسف نه تنها از کلاس اجتماعی رستوران نمی‌کاهد بلکه بر اعتبار و امتیاز آن نیز می‌افزاید.

موفق باشید.
ارائه شده در30 ژوئیه 2018
🌹🌹🌹🌹🌹🌹



شاید این مطالب را دوست داشته باشید: