یکی از مهمترین راه های موفقیت یک رستوران ، رفتار مشتری مدارانه پرسنل با مشتری است. اولین گام جهت داشتن پرسنل حرفه ای ، استخدام نیرو های ماهر و با تجربه است. شما ضمن استخدام پرسنل باید بتوانید توانایی های آن ها را ارزیابی کنید و پی ببرید که وجود این افراد در مجموعه ی شما چقدر می توانند مفید باشند. منظور از نیروی حرفه ای داشتن مهارت های فردی و اجتماعی است.استخدام یک شخص بی تجربه که مشتاق به یادگیری است ، پتانسیل زیادی دارد و از نظر معیارهای اخلاقی مورد تایید است بسیار مفیدتر از شخصی است که تجربه و سابقه ی کاری مرتبط دارد اما فاقد ارزش های اخلاقی و شخصیتی است . لذا شما باید در استخدام افراد معیارهای زیادی را ملاک قرار دهید . اولین گام در جهت مدیریت موفق رستورانتوجه به استخدام و آموزش پرسنل است کوتاهی در این امر موجب لطمه زدن به سلامت کاری و آینده ی رستوران شما خواهد شد .

معیار های استخدام پرسنل رستوران

: معیار های کاری

آگاهی از وظایف و قوانین کار با توجه به سمت انتخاب شده (سرآشپز ، آشپز ، کمک آشپز ، گارسن ، مسئول نظافت و … )

توانایی کار با تجهیزات رستوران برای پرسنل آشپزخانه

توانایی زمان بندی و تحویل به موقع وظیفه ی محول شده

توانایی برقراری ارتباط صمیمی و محترمانه با سایر همکارها

توانایی برقراری ارتباط صمیمی و محترمانه با مشتری به خصوص برای گارسن ها و پرسنل فروش

: معیارهای شخصیتی

دارای روحیه ی کار تیمی

دارای روحیه ی انتقاد پذیری

مشتاق به آموزش و یادگیری

مسئولیت پذیر و متعهد

داشتن ظاهری آراسته و مرتب

باهوش و سازگار

داشتن سلامت روحی ( نداشتن افسردگی و بیماری های روحی )

آموزش پرسنل رستوران

آموزش یکی از ارکان اصلی موفقیت در هر نوع فعالیتی محسوب می شود . جلسات آموزشی مکرر هرچند کوتاه با محتوای آموزشی خوب برای پرسنل رستوران ضروری است . لزوما نیاز نیست زمان خیلی زیادی بابت این آموزش بگذارید . اگر 2 بار در هفته قبل از شروع کار روزانه ، 1-2 ساعت زمان بگذارید کفایت می کند . در صورتی که پرسنل شما آموزش های لازم را ببینند و در مواقع ضروری نکات مهم به آن ها آموزش داده شود . گام موثری برای پیشرفت و موفقیت رستوران خواهد بود . لازم بذکر است آموزش فقط به زمان استخدام پرسنل و یا دوره های خاصی محدود نمی شود . بلکه شما باید همواره طی زمان های مشخصی ، جلسات آموزشی را برگزار کنید و نکات به روز و مهم را به پرسنل آموزش دهید و هم چنین نکات قبلی را که ممکن است به خاطر گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است را یادآوری کنید . مباحث آموزشی می تواند راجع به اصول مشتری مداری ، نحوه کار با تجهیزات آشپزخانه صنعتی و نگهداری از آن ها ، تقویت نقاط قوت و …. باشد .

آموزش حس مسئولیت پذیری :

وقتی یک مشتری به رستوران شما قدم می گذارد ، میهمان تمامی پرسنل است و باید به گونه ای با او رفتار شود که حس مهمترین مشتری رستوران به او القاء شود . ایجاد حس مهم بودن برای مشتری از ارزش بالایی برخوردار است. بنابراین همه ی پرسنل باید تلاش خود را جهت ارائه بهترین سطح کیفی خدمات به مشتری داشته باشند . از اینرو باید به وظایف خود کاملا آشنا باشند و نسبت به انجام آن ها متعهد باشند . برای ایجاد یک فضای کاری با بهره وری بالا و صمیمی بهتر است پرسنل از وظایف سایر همکاران نیز آگاهی داشته باشند تا در صورت نیاز ، درخواست مشتری که به حیطه ی کاری خودشان مرتبط نیست را بتوانند انجام دهند . حمایت پرسنل از یکدیگر و انجام دادن همه ی مسئولیت ها با هم و در کنار هم منجر به رضایت و خشنودی مشتری می شود . شما بعنوان مدیر رستوران باید بتوانید احساس مسئولیت نسبت به مشتری و سایر همکاران را در پرسنل ایجاد کنید، به آن ها آموزش دهید و برای این موضوع ارزش قائل شوید . اگر شما به پرسنلتان بعنوان با ارزشمندترین عامل در رستوران توجه کنید باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری و تبدیل آن ها به پرسنل وفادار رستورانخواهید شد .

مسئولیت پذیری – پرسنل رستوران

آموزش فروش :

قطعا فروش مهمترین مرحله ی هر کسب و کاری است . در رستوران نیز به همین منوال است با این تفاوت که کار فروش در رستوران فقط به عهده پرسنل فروش و یا صندوقداراها نیست . خوشامدگوها ، گارسون ها و پرسنلی که در فضای داخلی رستوران فعالیت می کنند هر کدام می توانند مخاطب مشتری قرار بگیرند و از آن ها در مورد بهترین غذا ، غذای روز و … سوال شود .پس همه ی کارکنان به نحوی می توانند در فروش تاثیر گذار باشند . از اینرو این پرسنل باید آشنایی کامل با پیش غذا ، غذا ، دسر ، نوشیدنی ها و …. داشته باشند و در این فعالیتی که می تواند به صورت گروهی انجام شود پاسخگوی نیاز مشتری .باشند .

“پایان”

ارائه شده در ۲۰۲۲ توسط مزه لذیذ