چگونه یک رستوران را بدون شکست راه اندازی کنیم

سپتامبر 9, 2022

✔️✔️چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟

بطور کلی یک مدیر رستوران در آغاز کار خود یا بهتر بگم تا آخر عمر کاری خود در رستوران با آن سر و کار دارد و بسیار حائز اهمیت است. در مطلب پیش‌رو قصد داریم مباحث بیشتری رو مورد بررسی قرار بدیم. توصیه می‌کنم اگر سودای راه‌اندازی یک رستوران رو در سر می‌پرورونید حتماً این سری از مطالب رو دنبال کنید.

🔷رستوران‌تان را با اشتیاق مدیریت کنید.

با وجود اینکه در مطلب شماره قبل صحبت از کار سخت و ساعات کاری مدیر رستوران صحبت کردیم، باید در نظر داشته باشید که یکی از مواردی که علاوه بر سخت‌کاری مورد نیاز است، کار با اشتیاق است. اگر اشتیاق در کار رستوران نباشد، یک مدیر ظرف مدت کوتاهی بخاطر حجم بالای کار، ساعات کاری زیاد و مشکلاتی که هر روز بروز می‌کند؛ خسته می‌شود و اگر کار را رها نکند، بدون شک آنرا با کیفیت کمتری دنبال می‌کند. پس در نظر داشته باشید که مدیریت یک رستوران بدون اشتیاق واقعی به کاری که در حال انجام است خوب از آب در نمی‌آید.

✔️رقبایتان را زیرچشم داشته باشید.؟!!

یکی از نکات مدیریتی که بسیار حائز اهمیت است، نگاه تبدیل تهدید به فرصت است. اگر یک مدیر بتواند تهدیدات پیرامون خود را به فرصت تبدیل کند، بدون شک یکی از عناصر اصلی موفقیت را خواهد داشت. برای مثال، وجود رستوران‌هایی که در اطراف رستوران شما و در شعاع 2 کیلومتری رستوران شما واقع شده‌اند، می‌تواند شانسی برای شما باشد. اما چطور!؟

یک مدیر حرفه‌ای رستوران، می‌بایست شش‌دانگ حواسش را به کار رقبایش باشد! او می‌بایست نه تنها کار رستوران‌های هم‌قد و قواره خودش را زیر ذرّه‌بین قرار دهد، بلکه بایستی کار بقیه رستوران‌های هم‌جوار که حتی ممکن است از لحاظ سطح خدمات در رده پایین‌تر و بالاتری نیز قرار دارند را هم مورد توجه قرار دهد. البته سطح میزان این توجه متناسب با کلاس رستوران است. برای مثال یک رستوران سطح بالا با سرویس فرانسوی (fine dining) کار زیادی به کبابی بیرون‌بر یک کیلومتر آنطرف‌تر ندارد. اما باید در نظر داشت که توجه دائمی به رقبا و یا حتی به ظاهر رقیببان و فراتر از آن، رستوران‌های تازه‌تأسیسی که در نزدیکی رستوران شما راه‌اندازی شده‌اند، بسیار مهم است. حال یک مدیر خوب چگونه باید از تهدید تازه‌واردین بهره‌برداری کند. پاسخ روشن به این پرسش این است: متمایز باشد و تمایزتان را حفظ کنید!

بنشینید و فکر کندی، شما مدیر رستوران هستید، بین شما و رقبایتان چه فرقی است؟ بین منوی شما، آشپز شما، سرویس و میزبانان شما با رستوران‌های رقیب همجوار چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ این تمایزات را هر چه که هست و هر کدامشان که باعث می‌شود مشتری شما را انتخاب کند، روی کاغذ بنویسید و برای بهبود و پر رنگ کردن آن گام بردارید. مانندِ این که شما یک غذای خاص و خوشمزه دارید، بر روی آن تمرکز کنید، در تبلیغات‌تان به آن اشاره کنید، از آن بسیار یاد کنید و به میزبانان سفارش کنید آنرا به مهمانان توصیه کنند.

حال اگر تمایز بارزی نیافتید باید چه کار کرد؟ خوب کارتان درآمده! باید این بار اساسی فکر کنید و برعکس عمل کنید. یعنی ببینید رقبایتان چه مشکلاتی دارند، آن مشکلات را در رستوران خود به مزیت‌تان تبدیل کنید. مثلاً اگر میزبانان رستوران رقیب شما اخمو و ناکارآمد هستند، میزبانان حرفه‌ای و خوش‌برخورد استخدام کنید و بکار بگیرید. اگر بیشتر روی این قضیه وقت بگذارید و فکر کنید، به نتایج جالبی می‌رسید.

خوب از تمام این بحث این طور باید نتیجه گرفت که به رقبایتان به جای تهدید به چشم فرصت نگاه کنید. فرصتی که باعث می‌شود شما مزیت‌های خود را توسعه دهید و بر روی تمایزات‌تان تمرکز کنید.

💲حواستان به اقتصاد باشد.

یکی از مواردی که یک مدیر رستوران باید به آن توجه داشته باشد، در نظر داشتن مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه است. درست که اقتصاد جامعه خارج از کنترل مدیر رستوران است اما توجه به میزان تورم، بودجه خانوار، خرج‌کرد مردم و سایر فاکتورهای اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز درست‌اندیشی مدیر نسبت به کار باشد. برای مثال، در شرایط تورمی، توجه به مفهوم کنترل هزینه (cost control) بیش از پیش مشخص می‌شود.

ارایه شده توسط مزهء لذیذ در سپتامبر ۲۰۲۲



مقاله های زیر را حتما مطالعه کنید

چگونه رستورانی موفق افتتاح کنیم



مدیریت مشتری ناراضی در رستوران



 

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , ,