طریقه درست کردن مرغ سوخاری( کنتاکی)


وزن مرغ کنتاکی نباید کمتراز 1300 و بیشتراز 1500 گرم باشد, ابتدا مرغها را به 8 قسمت مساوی تقسیم میکنیم(۲تیکه ساق ران،۲تیکه بالای ران،۲تیکه سینه،۲کتف).،بعد، مرغها را شسته ودر فریزر میگذاریم تا یخ بزند، بعد آنها را بیرون گذاشته تا یخ آنها باز شود تا خون آبه مرغ بیرون بیاید. اگر مرغ یکبار یخ بزند پخت آن بهتر میشود متاسفانه بسیاری از آشپزها از “مرغ گرم”استفاده کرده و دلیل نپخته شدن مرغ مخصوصا ران مرغ و بوی ضحم  آن همین مساله میباشد.؟!!
سپس مرغها را داخل مرینیتور ریخته وبا پودر کنتاکی طبق فرمول مرینت میکنیم و بمدت 20 دقیقه داخل مرینیتور به هم میخورد تا کاملا طعم دار شود .
مرغی که میخواهیم طعم نرمال بگیرد با مرینیت نرمال و مرغی که میخواهیم طعم اسپایسی بگیرد با مرینیت اسپایسی مخلوط میکنیم.مرغ منافذی دارد که در آن آب یا خونابه وجود دارد بعد از یخ زدن و باز شدن یخ آب آن خالی شده و منافذ آن خشک میشود و پودر مرینت کاملا وارد گوشت مرغ شده و آنرا طعم دار میکند . مرغی که مرینیت نرمال خورده را داخل روکش نرمال و مرغی که مرینیت اسپایسی خورده را داخل روکش اسپایسی روی میز بردینگ مخلوط کرده مرغها را تکان داده داخل آب یخ یا در سس بتر شوک  میدهیم و دوباره با آرد روکش مخلوط میکنیم دوباره تکانده داخل سبد سرخ کن کنتاکی میچینیم و داخل روغن میگذاریم. “‘پولکی شدن روی مرغ به هنر دست آشپز ”’در هم زدن مرغ داخل آرد روکش و یخ بودن آب ،موقع شوک دادن بستگی دارد. زمان پخت مرغ استخوان دارد14 الی 16 دقیقه ، فیله سوخاری یا چیکن استریپس 6 دقیقه ، قارچ سوخاری 5 دقیقه ، بال سوخاری10 دقیقه میباشد.

photo_2016-02-13_21-46-15_2
درجه روغن روی 320 درجه فارنهایت یا 170 درجه سانتیگراد باید باشد.از داغ بودن روغن قبل از پخت مطمئن شوید تا غذای شما ترد شود اگر روغن دستگاه کنتاکی سرد باشد؟؟! مرغ “نرم”میشود. اگر وزن مرغ شما از 1500 گرم بیشتر باشد؟ زمان بیشتری باید داخل دستگاه کنتاکی بماند تا مغز مرغ کاملا پخته شود در این صورت روکش مرغ خشک میشود و اگر وزن مرغ کنتاکی کمتر از 1300 گرم باشد در زمان تنظیم شده دستگاه کنتاکی مرغ شما کوچک و خشک میشود. در بعضی موارد این سوال  پیش می آید، که آیا مرغ سوخاری را میشود با سرخکن معمولی هم به عمل آورد؟

اولا سرخکن کنتاکی ظرفیت بیشتری نسبت به سرخ کن معمولی دارد یعنی اگر در سرخ کن کنتاکی 30 تکه مرغ میشود همزمان گذاشت در سرخ کن معمولی نمیشود چنین تعدادی را قرار داد دوما زمانی که 30 تکه مرغ داخل دستگاه میگذاریم درجه حرارت روغن کم میشود دستگاه کنتاکی قدرت این را دارد که سریعا درجه روغن را به اندازه تنظیم شده برساند ولی سرخ کن معمولی حدودا 5 دقیقه زمان میبرد تا درجه را به حالت اول برساند.که این روند بر کیفیت سوخاری تاثیر گذار میباشد.

خط کامل کنتاکی شامل ،دستگاه مرغ سوخاری،مرینیتور یا سس زن،دیسپلی یا گرمخانه،بردینگ یا میز کنتاکی،هلد کابینت میباشد. وهر کدام وظیفهای جداگانه به شرح ذیل دارند.
-دستگاه سوخاری  مرغ را تحت فشار روغن و بخار  پخت میکند  و در بازار مدل هنی پنی 8000 آمریکایی، مدل هنی پنی تحت لیسانس مدل تایوانی و مالزیایی،مدل یونیک تایوانی، و چینی موجود میباشد.

-وظیفه مرینیتور: مرینت کردن یا همان  طعم دار کردن مرغ مرینت شده را  با چرخیدن با تایم زمانی مشخص به عهده دارد.

-دیسپلی  برای گرم نگه داشتن مرغ بعد از پخته شدن در دستگاه کنتاکی میباشد.و در مدلهای 2 طبقه خشک وبخار و 1 طبقه موجود است. دیسپلی به مدت 2 ساعت مرغ را با کیفیت اولیه نگه میدارد.

-میزبردینگ یا میز کنتاکی برای پولک دار کردن مرغ توسط آشپز بوده تا او بتواند براحتی روی آن کار کند که در مدلهای مختلف تک لگن و دو لگن، با موتور و بدون موتور موجود میباشد،فرق با موتور و بدون موتور آن این است که میز با موتور آرد کثیف شده کنتاکی را خودش الک میکند ولی بدون موتور باید با دست الک شود.

-هلد کابینت وظیفه مغز پخت کردن مرغ را بعد از پخت به عهده دارد،ودارای سایز بزرگ و کوچک بسته به طبقات زیاد یا کم میباشد.

-ایجاد طعم مطلوب ، از بین بردن بوی ضحم ، و تردی در لایه های بافت گوشت مرغ  بستگی به کیفیت پودر”مرینت ” میباشد.

و همچنین،برای داشتن پوشش سوخاری با بافت طلایی، ترد،و پولکی،نیاز به روکشی با کیفیت، است

در واقع مرینت و روکش  مکمل همدیگر بوده و کیفیت و طعم اصلی را ایجاد می کنند.

 مزه لذیذ تامین کننده عمده و بدون واسطه  ،انواع پودرهای ویژه سوخاری، متنوع،بسته به نیاز و سلایق مختلف، با قیمت مناسب  با خدمات و مشاوره رایگان بوده، و موفقیت شما را در این امر وظیفه ای برای خود میداند.

“سوخاری تخصص ما ست”


logo


.